Kilpailuohjeet

Valvoja:                        Reijo Mattinen
Tuloslaskenta:               Pekka Rautio

SÄÄNNÖT
Kilpailussa noudatetaan SSL:n ja KaaSu:n sääntöjä ja näitä järjestäjän antamia ohjeita.

MAASTO
Maasto on Ahvenlammen ulkoilualuetta, jossa on runsaasti erikokoisia polkuja. Maasto on havupuuvaltaista nopeakulkuista kangasmaastoa, jossa kasvaa myös pienikokoista lehtipuuta ja aluskasvillisuutta, jotka hidastavat vauhtia.

KARTTA JA RADAT
7/2021, Mittakaava 1: 7500, käyräväli 5 m. Tulostekartta
Kartan koko A5 kaikilla osuuksilla. Kartta on muovisuojuksessa.
Hajonta on kaikilla muilla radoilla paitsi RR-radalla.
TR-radoilla ei kartassa ole rastiväliviivoja.

EMIT-KILPAILUKORTIT
Kilpailijan tulee tarkistaa etukäteen lähtölistasta emit-kilpailukorttinsa numero. Väärällä kilpailukortilla ei voi osallistua kilpailuun. Muutokset emit-numeroiden osalta tulee ilmoittaa etukäteen tuloslaskennan vastaavalle. Samalla emit-numerolla ei saa juosta kuin yksi henkilö.
Lainaemit-kilpailukortit voi lunastaa tulospalveluteltalta. Maksu, 5 euroa, ainoastaan käteismaksu käy.

OSUUSJAKO

OsuusMatka
1. Kultakompassi-ikäiset, suora rata,  14-vuotiaat pojat1,5–1,6 km
2. Hopeakompassi-ikäiset, TR, 12-vuotiaat tytöt1,4 km
3. Pronssikompassi-ikäiset, RR, 10-vuotiaat pojat1,2/1.5 km
4. Pronssikompassi-ikäiset, RR, 10-vuotiaat tytöt1,2/1,5 km
5. Hopeakompassi-ikäiset, TR,  12-vuotiaat pojat1,4 km
6. Kultakompassi-ikäiset, suora rata, 14-vuotiaat tytöt1,5–1,6 km

Seuraohjaajat varmistavat juoksujärjestykset ja EMIT-numerot viimeistään puolituntia ennen lähtöä. Jos muutoksia ei tule, järjestäjä olettaa joukkueen olevan ilmoitetussa kokoonpanossa.

RASTIMÄÄRITTEET
Rastimääritteet on painettu karttaan.

KILPAILUMATERIAALI
Kilpailumateriaali jaetaan kirjekuorissa tulospalveluteltasta seuroittain. Kuori sisältää kilpailunumerot, tarkistuslipukkeet, hakaneulat ja lomakkeen, jolla voidaan ilmoittaa muutokset joukkueen juoksujärjestyksiin ja emit-numeroihin. Lomake jätettävä tulospalvelutelttaan klo 17.30 mennessä

RASTIT JA RASTIREITTIVIITOITUS
Mallirasti ja rastireitin mallirasti on nähtävillä kilpailukeskuksessa. Mallirastin luona on 0-leimasin emit-kilpailukortin testaamista varten. Rastireittiradan rasteilla on RR-tunnus RR1, RR2 jne.
Ensimmäisen osuuden alkurasteilla on kaksi leimasinta. Viimeisellä rastilla on kaksi leimasinta. Toisessa on numerokoodi 165 ja toisessa RR6. Kaikkien osuuksien kilpailijat voivat leimata kummalla tahansa leimasimella.
Rastireitin viitoituksena on yhtenäinen valkoinen nauha.

KILPAILUN KULKU
Lähtö tapahtuu yhteislähtönä klo 18.00. Aloittajat kulkevat lähtöpaikalle lähtöportin kautta, jossa suoritetaan kortin nollaus. Samalla emit-kortilla saa juosta vain yksi kilpailija. Lähtöportilta kilpailijat siirtyvät lähtöalueelle, josta toimitsijoiden opastuksella siirrytään kartoille. Lähtöalueella pitää olla viimeistään 17:55. Lähtö tapahtuu kuuluttajan komennolla. Kilpailijat juoksevat K-pisteen kautta ennen maastoon menoa. Tämän jälkeen lähtöportin kautta aletaan ottamaan muiden osuuksien juoksijoita lähtöalueelle.
Viimeiseltä rastilta on viitoitus vaihtoon / maaliin, jossa tapahtuu maalileimaus. Osuuksien 1-5 kilpailijat jatkavat maalileimauksen jälkeen viitoitusta eteenpäin. Maalin jälkeen heiltä otetaan kartat pois ja he jatkavat matkaansa karttatelineelle, josta ottavat rintanumeronsa osoittaman seuraavan osuuden kartan ja ojentavat sen seuraavan osuuden viestin viejälle. Tämän jälkeen kilpailijat siirtyvät tuloslaskentateltan luo, jossa tarkistetaan leimaukset.
Sääntöjen mukaan 3 ja 4. osuudella (RR) puuttuvasta leimauksesta tulee 10 min aikasakko. Muilla osuuksilla väärä tai puuttuva leima johtaa joukkueen hylkäämiseen. Hylkäysehdotuksen saaneet joukkueet voivat jatkaa kilpailun loppuun saakka.

MAALI
Kilpailussa on käytössä yksi maali. Maaliintuloaika otetaan maalileimauksesta. Maalileimasimet sijaitsevat hieman maaliviivan jälkeen. Maaliintulojärjestys kirikamppailuissa otetaan maalilinjalta.
Maaliintulon jälkeen kilpailija ohjataan leimantarkastukseen. Mahdolliset suoritukseen liittyvät epäselvyydet selvitetään tuloslaskentateltassa.

UUSINTALÄHTÖ
Uusintalähtö tapahtuu n.10 minuuttia sarjanvoittajan maaliintulon jälkeen, kuuluttajan ohjeiden mukaisesti.

KESKEYTTÄNEET
Keskeyttäneiden on ilmoittauduttava maalissa.

KARTTOJEN PALAUTUS
Karttojen palautus tapahtuu kuuluttajan ohjeiden mukaisesti. Ankkuriosuuden juoksijan ei tarvitse palauttaa karttaa.

PALKINTOJENJAKO
Palkintojenjaosta ilmoitetaan kuulutuksella. Kompassi-viestin 3 parasta palkitaan.

KAHVIO
Kahviosta voi ostaa kahvia ja pikkupurtavaa. Ainoastaan käteismaksu käy.

PESU JA WC:T
Käymälävaunu on mäen päällä kts kisakeskuskartta.
Pesu tapahtuu Ahvenlammessa.

PYSÄKÖINTI
Pysäköinti uimalan yläparkki ja tievarsiparkki, kts kilpailukeskuskartta.